Take Care – mera

En klassrumsshow om hur man tar hand om sig själv och varandra. Att vara sjuk och sen frisk igen.


Beskrivning

Två sjuksystrar från en svunnen tid kommer in i klassrummet, där ca 15 barn sitter o väntar på golvet. Systrarna dansar in med en konstig hoppig dans, och dansen övergår till en anatomilektion där vi får reda på vad vissa kroppsdelar brukar kallas…

Koreograferna och rörelsepedagogerna Ulla Eckersjö och Stina Hedberg Karlberg interagerar med barnen från första stund – de får röra sig, massera varandra längs ryggraden med s.k ”catwalk”- och de får också veta hur man kan lugna sig genom att lyssna på andetagen.

Systrarna erbjuder också både pedagoger och barn ”behandlingar” – de har med sig en jättetermometer, bandage och stetoskopet, sprutan och såklart flaskan med dropparna. Till slut får alla en dusch med ”hygienflaskan”, så att alla baciller försvinner. I ringen får barnen göra miner i ansiktet för både arg ledsen och glad, göra korsrörelser samt knyta vänskapslänkar med händerna.

Om artisterna
Ulla Eckersjö är erfaren pedagog och koreograf som vet hur kreativitet fungerar med hjälp av rörelse.
Stina Hedberg Karlberg har som koreograf iscensatt flera av Big Winds barnföreställningar, numera även rörelseterapeut för barn med stressrelaterade problem.

Skapande skola
Föreställningen är lämplig för skolor som exempelvis arbetar med temat kroppen, känslor och vänskap på schemat. I klassrumsbesöket betonas sensomotoriska rörelser, beröring och dans – bland annat med inspiration från brain-gym. I syfte att ge barn i skolan möjlighet till ökad kroppsuppfattning, social kompetens och koncentrationsförmåga.

Två möjliga upplägg

  1. Endast ett besök. Då kommer vi till klassrummet som sköterskor i teaterformen.
  2. Två besök. Då kompletteras besök ett med ett andra tillfälle, vilket är till för pedagoger för att fördjupa sig i dans och rörelseprogrammet. I samband med det kan vi tillhandahålla ett lärarmaterial för fortsatta övningar efter vårt besök som en del av den dagliga klassrumsstrukturen. Man kan se det som en handledning till strategier i skolan där vi pratar om vikten av både lekfullhet, lugn, beröring samt hur kunskapen om kroppen ger möjligheter till självkänsla hos barnen.

Paket 2 skulle kunna se ut så här i sin helhet
Systrarna kommer under en vecka på besök till ex 4 klasser, dvs. 8 st. halvklassbesök – á ca 45 min – i klassrummet. Därefter kan 1-2 pedagoger från varje klass bilda ett grupptillfälle (max 8 personer) som blir en fortbildningsstund på ca 1,5 timme – då ingår ett lärarmaterial med övningar.

Respons från en förskoleklass

En lärare:
”Hej, tack och för en fantastisk föreställning. Rörelse, olika ansiktsuttryck, Massage, närhet, kroppsdelar. Ni tog så mycket på så roligt sätt så att eleverna uppskattade det och för mig som lärare var en bekräftande av det vi arbetar med: Kropp, känslor, massage och rörelse.”

Några elevkommentarer:
E: “Roligt och bra. De sprutade vatten på mig. Det kändes blött! Kände mig som en mumie när jag blev inlindad i bandage!”

Ä: “De sprutade vatten på mig. Jag smakade och det smakade vatten. Roligt var det!”

J: “Jag tyckte det var roligt med massagen och med droppen.”

E: “Roligt när de kom in och tyckte vi satt fint. De såg förvånade ut! Och bandaget, när det snurrade. Det var också roligt med massagen och den stora gigantiska sprutan.”

Fler vuxna:
Viktoria (VFU-elev): ”Jag gillade musiken, dansen och hela dialogen. Det de sa och deras ansikten!

Linda (Lärare ): ”Uppskattade närheten och det fina sättet som de avslutade med.

Gröna gruppen tyckte om massagen och dansen samt när en av er blev sjuk. De tyckte också att det var roligt att få medicin. Det var en teater som skapade ”vi-känsla”. De hade något som skapade lugn.”