Händernas magi

En lekfull upptäcksfärd med händerna i fokus och berättande med hjälp av våra händer och vår kropp – en workshop av och med Cilla Klein.

Med hjälp av rytmikens pedagogiska värld skapas tillsammans med barnen kreativ magi. Händernas magi är en workshop som bygger på allt våra händer gör – äter, skriver, syr och petar, till och med pratar. Händerna har ju ett helt eget språk. Kan vi berätta en historia bara med våra händer? Vi skapar Händernas magis egen discolåt och en massagesaga som barnen sedan kan använda i klassrummet.

En del tecken och gester känner vi alla till – hej, kom eller stanna. Med tecken som stöd (TAKK) använder vi oss av våra händer för att förstärka kommunikationen och komplettera verbalt språk.

50 min workshop
I befintligt klassrum med öppet golv, bord och stolar kan ställas längst med väggar

”Den bästa skapande skola-workshopen vi varit på!”

Urval från innehåll i workshopen

• Genom rytmiken undersöker vi händernas förmågor, utforskar fin- och grovmotorik.

• Vi gestikulerar och pratar med händerna (TAKK). Vi hittar på egna tecken som blir unika för klassen, som skapar gemenskap och lyhördhet för varandra.

• Spegelövningar där barnen följer varandra, bara med ett finger, hela handen och hela kroppen som är en hand.

• Allt detta och mer bäddas in med hjälp av musiken och upplevelsen i kroppen. Vi tränar motorik, sjunger och gör rytmer på kroppen. Barnen är medskapare och kreativa i stunden.

• Vi ritar tillsammans en saga på varandras ryggar (massagesaga) till stillsam musik i syfte att skapa lugn och närvaro.

• Workshopen avslutas med ett handdisco i UV-ljus.

• Varje klass kommer få ett arbetsmaterial, så de kan fortsätta göra övningarna och sjunga på sångerna.

Pedagogiskt syfte

• Inom rytmiken är rörelsen ett verktyg för att nå fram till musiken, där kroppen ses som ett instrument. Rörelse främjar inlärningen.

• Att använda tecken för utveckling av läs- och skrivförmåga ger en lek- och fantasifull inlärning. Det blir ett effektivt verktyg i arbetet med barnens fin- och grovmotoriska utveckling och sammantaget blir det gynnsamt för barnens språkutveckling.

• Stillhet och närvaro hjälper barnen till lugn och paus som vi alla behöver. Det leder till en förbättrad koncentrationsförmåga.