Kropp i Rum

En workshop om rörelse, samarbete, egna val och tolkningar.

Bronja Novak Lindblad, dansare & koreograf, besöker skolan/ klassen med ”Skuggan” (danskonst) och med metoden ”Kropp i Rum” vid två tillfällen. Eleverna kommer att samtala, uppleva och reflektera kring kroppen, rummet och form av olika slag. Med hjälp av kilometerlång tejp (som är, både med sitt klister och möjlighet, kittlande rolig) omvandlar vi  klassrummet. Vi skapar stora och små rum. Vi dansar även med pannlampor i mörkret. Däri undersöker, presenterar och tolkar vi upplevelserna och dansen. Eleven blir koreograf, dansare och publik. Här finns bara möjligheter i en process där utgången är olika för alla. Slutligen blir tejpen modellerad till en skulptur som bär historier av rummet, dansen och upplevelserna.

Krom står står för Kropp i Rum och är en konstpedagogisk metod och ger barn och vuxna verktyg till att vara i skapande processer med kroppen i rummet. Från idé till färdig presentation. Med enkla uppgifter och en massa tejp, skapar vi en konstnärlig process där vi reflekterar samtal kring utryck och upplevelse. Vi både presenterar oss och övar på att vara publik. Tejpen hjälper oss att förhålla oss till rummet, kroppen och förändring/förvandling då den tillslut blir en skulptur.

Läs mer om metoden KROM som metod här.

Till utbudsbladet!

Ledaren fångade barnen, såg alla barn och var bra på att hålla ihop gruppen. Ledaren anpassade innehållet baserat på gruppen väldigt bra. Det hela fungerade väldigt bra “organiserat kaos”. Det var också väldigt käckt att vi kunde hålla till i klassrummet eftersom extrautrymmen är svåra att få tag på på skolan. Vi alla var väldigt nöjda efter våra workshops och det fanns en hel del som vi kunde jobba vidare med senare. Barnen pratar om det fortfarande! – Barn och pedagoger i Ljungskile

Exempel på upplägg

Tillfälle 1

Totalt 3 timmar
Workshop 1 och 2
8.30 -9.10 Workshop 1. Skuggan – Kropp eller form.
40 min
9:25- 10:25- Workshop 2. Tejp 1 – Resa med rörelser och ladda med form.
2 x 60min, före och efter lunch paus för lunch, 11.25–12.25

Tillfälle 2
Totalt 3 timmar
Workshop 3. Tejp 2– Bygga upp. Rasera. Omvandla.
2 x 60 min före lunch + rast
8.10–10:30
11:25-12:25
40-60 min efter lunch
(visa upp det en har gjort för en annan klass)